hier

Fokken, hoever wil je gaan?

gewoon gezellig kletsen over alles wat met de franse bulldog te maken heeft

Moderators: Sylvia, fransoos

Berichtdoor rasje » 30 okt 2011 14:56

rieta schreef:Ki word ook bij mensen gedaan , en veelvuldig in de vee industrie
heb ook wel eens gelezen dat een natuurlijke dekking niet altijd een pretje is voor een teef.
vind het toch heel anders om een dier open te maken voor zo iets

Bij de vee-industrie ben ik het ook niet eens. Maar ja, de mens moet vreten en dus moet er in grote getalen gefokt worden en KI is goedkoper EN winstgevender. Bij mensen wordt het ook gedaan en daar ben ik het ook niet altijd mee eens, maar goed....dat is een keuze die de mens zelf maakt. Bij dieren wordt die keuze voor ze gemaakt. Natuurlijke dekking is voor een teefje ook niet altijd een pretje, maar die keuze wordt wel voor het teefje gemaakt dus {9}

Ben het niet helemaal met je eens. Soms moet Moeder Natuur bij mens en dier een handje worden geholpen.

Echter ben ik van mening dat het bij mens en dier wel verantwoord moet gebeuren...en dat ben ik wel met je eens ... de grens wordt tegenwoordig wel eens behoorlijk overschreden.

Ingrid

Natuurlijke selectie. Zowel bij mens als bij dier. Niet iedereen is vruchtbaar. Zoals ik boven al schreef: de mens heeft de keuze, bij een dier wordt die keuze gemaakt. Ik ben het ook niet eens met eindeloze KI-behandelingen bij mensen, maar die maken de keuze tenminste nog zelf.

Roos

Ik wil je niet op andere gedachten brengen maar laat me je een keuze voorleggen.

Ik heb een teefje gehad die lees TE ruim was om te koppelen, geweldig zo een ruime teef bij een zelfbevalling natuurlijk want de pups schieten eruit maar met dekken is het een ander verhaal want de reu blijft losschieten, nu vind ik zelf een zelfbevallende teef zo waardevol voor het ras dat als ik daarmee dan KI mee moet doen absoluut geen probleem vind.
Mee eens? Of vind je KI dan nog steeds geen optie?

Sorry Roos :lol:
Is een zelfbevalling het enige waardevolle aan een teef? Diezelfde teef geeft het feit dat ze te ruim is misschien ook weer door aan haar nakomelingen. Of zet er anders een reu op die flink geschapen is :lol:

Daar heb je aan de ene kant wel gelijk in Belinda, maar anderzijds is het wel zo dat bij het topic wat je aanhaalt, het toch een vervolg op de begintopic is, bij een verhaal over een Engelse Bull die onder narcose geinsimineerd (verkeerd geschreven ik weer het) word met sperma van twee verschillende reuen, leg ik de link niet naar het fokken van Chibulls, of jij wel?

De titel van het topic gaat toch wel degelijk over het fokken an sich. De vraag is hoever 'we' willen gaan met fokken en daarbij wordt dit filmpje als voorbeeld gebruikt. In het topic wat ik aanhaalde (waar ik me overigens bewust niet mee heb bemoeid) worden er mensen met stront overgoten op een manier waar je U tegen zegt. Mensen die het opnamen voor fokkers die mogelijk niet goed bezig zijn. Daar kun je het mee eens zijn of niet. En fokken van Chibulls horen mijns inziens ook thuis in het rijtje 'waar zijn we in vredesnaam mee bezig'.
Groetjes Belinda, Raisa & Elvis
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
rasje
junky
junky

Berichtdoor Anita43 » 30 okt 2011 15:27

Walgelijk om zover te gaan snap ook niet dat daar een DA aan mee werkt {10}

Groetjes Anita en Esra,Shira
Afbeelding
Lieve Romy ik zal je nooit vergeten
Anita43
NERD !!!!!!
NERD !!!!!!

Berichtdoor franse parel » 30 okt 2011 15:43

rasje schreef:Is een zelfbevalling het enige waardevolle aan een teef?

Dit is zo een belachelijke reactie dat ik hier ook niet meer op ga reageren, mij te kinderachtig, jij jou mening ik de mijne.
Afbeelding
franse parel
veteraan
veteraan

Berichtdoor rasje » 30 okt 2011 16:19

franse parel schreef:Dit is zo een belachelijke reactie dat ik hier ook niet meer op ga reageren, mij te kinderachtig, jij jou mening ik de mijne.

Wat is hier belachelijk aan? We hebben allebei een mening. Dat die niet stroken is geen probleem, maar ik stel in mijn ogen toch een gewone vraag. Echter heb ik wel vaker gemerkt dat je op dit forum niet al te kritisch mag zijn. En zeker niet naar fokkers toe.
rasje
junky
junky

Berichtdoor Barbara » 30 okt 2011 16:33

Nah dat laatste vind ik wel wat meevallen, hoor.

Ik vind kritisch goed, ik vind op de man spelen niet goed.

Ik vind echter de reactie van Roos niet zo heel gek hoor.

Juist bij ons ras is zelfbevallen meer uitzondering dan regel, als ik een zelfbevallende teef moet gaan uitsluiten van de fok omdat de reu er niet in blijft en de zaadlozing te gemakkelijk buiten de teef plaats heeft, dan vind ik dat een veel kwalijkere zaak dan fokken met KI als dekking.

Fokken is prio's stellen. Zelfbevalling gaat wat mij betreft (en die van Roos ook) boven een natuurlijke dekking, dus dan is KI een dankbaar redmiddel om toch aan rasverbetering wat zelfbevallen in ons ras zeer zeker is verder te werken.

Ik zou denk ik wel een dergelijke teef eerst voor een gewone dekking laten gaan (omdat een succesvolle bevruchting ook zonder koppeling kan) maar bij leegblijven van de teef ga ik de volgende keer direct door voor KI.

En nee, geen CI... never nooit niet.
Afbeelding
{11} Beau Boris Qienie Iza Baloo Boyo Eva Noa Hugo Bella Lancelot Wiebe(l) Lyn Paula Annika Arthur {11}

Lieve Nala, op 27/7/7 stierf er met jou een stukje van mij
Barbara
junky
junky

Berichtdoor baloutje » 30 okt 2011 17:14

misha schreef:heb de video bewust niet gekeken want ik vind dat intens sneu en ontzettend risicovol voor het teefje :( ik kan daar niet zo goed tegen... dit gaat mijn inziens echt over de grens en heeft niets meer te maken met liefde voor het ras, maar met liefde voor het geld!

Helemaal mee eens, dit heeft niets meer met dierenliefde te maken, maar neigt zelfs naar dierenmishandeling...Enne, ook ik heb het filmpje niet gezien, jullie tekst is al genoeg
AfbeeldingMade by Evelyn
Mickey,Babetje en Babette, I'll never forget you...
baloutje
NERD !!!!!!
NERD !!!!!!

Berichtdoor rieta » 30 okt 2011 17:19

kan nog gekker hoor , de nieuwe pibull {84
Afbeelding
Afbeelding
Rieta en de bullen , Sita, Barney, Kaya
rieta
NERD !!!!!!
NERD !!!!!!

Berichtdoor baloutje » 30 okt 2011 17:31

rieta schreef:kan nog gekker hoor , de nieuwe pibull {84
Afbeelding

Die wil ik wel hoor haha
AfbeeldingMade by Evelyn
Mickey,Babetje en Babette, I'll never forget you...
baloutje
NERD !!!!!!
NERD !!!!!!

Berichtdoor IvDijk » 30 okt 2011 17:48

@ Rieta... geweldig... waar vind 'm ... met of zonder stamboom haha,

hebben we meteen weer een nwe topic...????

Ingrid
IvDijk
adult
adult

Berichtdoor Tirsa » 30 okt 2011 18:05

IvDijk schreef:Ik denk dat deze topic wel aan zijn verwachting heeft voldaan.
Het ging in 1e instantie over KI van verschillende reuen bij 1 teef..

Conclusie:
Een ieder vind deze praktijken walgelijk.

En:
al het verdere in deze topic is volgens mij ruis...

We hebben allemaal onze eigen mening over bepaalde fokregels etc. en zullen ws nooit op 1 lijn komen.

Om mensen persoonlijk aan te vallen ( wel of niet bewust) zal niet de bedoeling zijn van dit forum dus...

Door Ida en Hennie hun openheid zullen er weer nieuwe reacties komen.
Laat ieder zijn ding doen en volgens mij zijn het wel overwogen keuzes die nimmer het doel hebben om de fb teniet te doen...

Nogmaals het topic is duidelijk!!! De praktijken met KI en meerdere reuen wordt door ons ieder niet als acceptabel ervaren.

Ingrid

[/b]

Maar mag er dan geen commentaar geleverd worden, omdat het iemand van het forum betreft? En mijn opmerking gaat niet alleen richting Ida, maar iedereen die dit soort praktijken doet, daar ben ik overal op tegen. Het zou zijn als dat niet zou mogen.
Afbeelding
Tirsa
junky
junky

Berichtdoor Savannah » 30 okt 2011 18:28

Mijn mening blijft hou het dier in ere, wil je fokken okee, maar dan met zo weinig mogelijk inmenging van dierenartsen.

Ik ben voor natuurlijke dekking, als het niet lukt, teef te nauw, dan niet mee fokken, heeft een reu te weinig libido, dan niet mee fokken....
Teef te ruim heb ik nog nooit van gehoord, en dat kun je de reu altijd nog ondersteunen.
Beetje helpen bij een dekking doen wij ook, koppelen is niet belankrijk.

Ik doe liever niet aan KI, liever niet aan bloedprikken(want ook dat vind een hond echt niet leuk hoor) , liever geen echo maken, ook dit is alleen maar stress voor een hond.
Keizersnede alleen bij noodzaak, en niet al bij voorbaat, iedere hond moet een kans op zelf bevallen krijgen.
Keizersnede hoort een medisch hulpmiddel te zijn, en geen standaard procedure.
Probeer als je fokt je in te leven in het dier.
Wij mensen bepalen wat er met ze gebeurd.
Dier vraagt nergens om, dus doe alles met respekt.

Wat er in het filmpje gebeurd maakt met kotsmiddelijk.

Helaas gaat men veeeel te ver tegenwoordig.
gr Els
Afbeelding
Savannah
junky
junky

Berichtdoor franse parel » 30 okt 2011 18:29

rasje schreef:Wat is hier belachelijk aan? We hebben allebei een mening. Dat die niet stroken is geen probleem, maar ik stel in mijn ogen toch een gewone vraag. Echter heb ik wel vaker gemerkt dat je op dit forum niet al te kritisch mag zijn. En zeker niet naar fokkers toe.

Hahaha kom op Belinda, ik ga een gezonde discussie echt niet uit de weg, maar op zulke belachelijke vragen ga ik niet eens antwoorden.
Zie mijn vorige Quote.

Nee een menings verschil moet kunnen maar aan een vuurtje aanwakkeren doe ik niet aan mee.
Laten we het wel gewoon leuk houden.
Afbeelding
franse parel
veteraan
veteraan

Berichtdoor IvDijk » 30 okt 2011 18:31

franse parel schreef:
Nee een menings verschil moet kunnen maar aan een vuurtje aanwakkeren doe ik niet aan mee.

Precies,

Helemaal mee eens,

Ingrid
IvDijk
adult
adult

Berichtdoor rasje » 30 okt 2011 19:58

franse parel schreef:Hahaha kom op Belinda, ik ga een gezonde discussie echt niet uit de weg, maar op zulke belachelijke vragen ga ik niet eens antwoorden.
Zie mijn vorige Quote.

Ik had al in een pb aan iemand geschreven dat je hier al gauw als relschopper wordt gezien, als je je kop boven het maisveld uitsteekt en zie.... :lol: Verder ben ik het helemaal met Els eens (Savannah dus, zie onderstaande tekst). Ik hoop dat er op haar tekst ook gereageerd gaat worden en of haar woorden weerlegt kunnen worden. Of zullen we dat maar negeren?
Mijn mening blijft hou het dier in ere, wil je fokken okee, maar dan met zo weinig mogelijk inmenging van dierenartsen.

Ik ben voor natuurlijke dekking, als het niet lukt, teef te nauw, dan niet mee fokken, heeft een reu te weinig libido, dan niet mee fokken....
Teef te ruim heb ik nog nooit van gehoord, en dat kun je de reu altijd nog ondersteunen.
Beetje helpen bij een dekking doen wij ook, koppelen is niet belankrijk.

Ik doe liever niet aan KI, liever niet aan bloedprikken(want ook dat vind een hond echt niet leuk hoor) , liever geen echo maken, ook dit is alleen maar stress voor een hond.
Keizersnede alleen bij noodzaak, en niet al bij voorbaat, iedere hond moet een kans op zelf bevallen krijgen.
Keizersnede hoort een medisch hulpmiddel te zijn, en geen standaard procedure.
Probeer als je fokt je in te leven in het dier.
Wij mensen bepalen wat er met ze gebeurd.
Dier vraagt nergens om, dus doe alles met respekt.
rasje
junky
junky

Berichtdoor Tirsa » 30 okt 2011 20:26

franse parel schreef:Hahaha kom op Belinda, ik ga een gezonde discussie echt niet uit de weg, maar op zulke belachelijke vragen ga ik niet eens antwoorden.
Zie mijn vorige Quote.

Ik begrijp het vuurtje aanwakkeren niet zo. Ze stelt toch een gewone vraag?

Waarom is het wel belangrijk dat een teef zelf kan bevallen, maar niet belangrijk dat ze op natuurlijke wijze kan worden bevrucht? Voor mij geldt in principe, als de natuur iets niet toelaat, zal daar wel een reden voor zijn. Een hond (of mens) zal wel niet zwanger kunnen worden omdat er iets niet goed is.

Zeker nu er toch met argusogen naar de gezondheid van de Franse Bulldog en vele andere honden wordt gekeken, is dat dan niet iets waar je een selectie op zou maken?
Afbeelding
Tirsa
junky
junky

VorigeVolgende

Keer terug naar franse bulldog praat